Buenos Aires tweede dag 5 november - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ruud Marshall - WaarBenJij.nu Buenos Aires tweede dag 5 november - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ruud Marshall - WaarBenJij.nu

Buenos Aires tweede dag 5 november

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Ruud

05 November 2018 | Argentinië, Buenos Aires

Zo! Goed geslapen, maar dat was niet zo gek na een nachtje overslaan. We gingen om 9.30 met de metro op pad in de hoop dat we na de spits zouden zijn. Jammer joh. Het was spits van het kaliber ruk en trek/doorduwen. Bizar. Maar wat nog veel gekker was, het lukte zowaar ook nog iemand een gitaar vast te houden en daar werkelijk prachtige liedjes op te spelen. Dat was zo’n raar contrast. Overal in de metro klonk muziek trouwens, van cello spelers die bohemian rapsody van Queen speelden tot aan een blinde boze opa van ongeveer 134 jaar oud met een accordeon op zijn buik en een foto van een mooie vrouw op zijn rug. Waardoor ik ernstig ging twijfelen aan zijn blind zijn trouwens.
De eerste stop was bij Floralis Generica. Geen spektakel. Hmmm, eigenlijk snap ik de hele ophef niet zeg maar. Een metalen bloem in een vijver. Dus dat.
Het volgende was juist heel erg indrukwekkend. De begraafplaats la Recoletta. Deze bestaat sinds 1822 en bevat 4800 tombes. De een nog imposanter en protseriger dan de ander. De rijkdom en status is absoluut af te zien aan de tombes. Bij veel tombes koekeloer je zo naar binnen, recht tegen enorme houten grafkisten aan versierd met veel glimmend bewerkt koperbeslag. Sommigen vol met verse bloemen, foto’s, glas in lood en ornamentjes. Een lips hangslotje erop, voor de zekerheid. Haha. Zo’n tombe kost heeeeeeeel veel geld en dan hang je er zo’n €3 slot aan hee. Op de begraafplaats liggen hele families in 1 tombe. Veel hooggeplaatste militairen, rijken, dichters, schrijvers en natuurlijk Evita Peron. Er vlakbij een saxofonist die, je raait het al, don’t cry for me Argentina speelt. Er lopen heeeeele oude mannetjes rond die wat onderhoud plegen, enorme rinkelende sleutelbossen in die kromme handjes. Denk dat ze ieder 500 lips sleuteltjes hebben ofzo.
Afijn. Door naar Tangol, het reisbureau die alles voor ons geboekt hadden. Pakken stroopwafels mee die gretig werden ontvangen.
Daarna hebben we een fietstour gedaan. Superleuk meidje wat ons veilig door de stad loodste. Lachen. Gisteren liepen we over de stoepen en kwam er regelmatig een fietser over diezelfde stoep karren. Super irritant!! Maar, euhm, vandaag fietsten wij achter onze gids aan over diezelfde stoepen, zigzaggend om de voetgangers heen. Een rits van 12 man. Dussssss.....
Een flink stuk geschiedenis mee gekregen waarmee ik jullie uiteraard niet ga vermoeien. Hoogtepunten van deze ruim 3 uur durende tocht: Stadion van Boca juniors, dé voetbalclub hier. Leuk weetje: de clubkleuren zijn blauw/geel. Vroeger kon men niet kiezen welke clubkleuren de juiste waren dus de deal was: het eerste schip wat de haven binnenvaart gaat de kleuren bepalen. Het was een Zweeds schip. Wat ook gaaf was is de wijk la Boca. Deze is ontstaan door alle arme immigranten, veel uit Spanje en Italië trouwens, die zich hier hebben gevestigd. De wijk bestaat nog steeds uit de materialen die de immigranten in de haven bij elkaar gesprokkeld hebben. Oud hout, golfplaat en iets ondefinieerbaars (wil ik ook niet weten geloof ik) Om er nog wat feestelijks van te maken is het in de meest bonte kleuren geschilderd. Veel tango en natuurlijk tangomuziek in dit wijk. Hoewel iedereen denkt dat tango muziek echt Argentijns is blijkt de oorsprong te liggen bij de bandoneon die gewoon bij onze oosterburen vandaan komt. Meegenomen door een duitse immigrant. Wat ik ook heel indrukwekkend vond was het 5 mei plein. Daar komen al 40 jaar lang elke donderdag de dwaze moeders bijeen. Zij lopen rondjes op het plein, om de regering nog steeds ter verantwoording te roepen voor de verdwijning van 30.000 “kinderen” Tot op de dag van vandaag hebben zij nog geen antwoorden maar blijven ze er toch om vragen. Zij dragen witte hoofddoeken en deze zijn ook afgebeeld op het plein.
We zijn vandaag weer verwend met een mooie dag, veel zon en verbrande nekjes. Veel gelopen en gefietst dus we vonden dat we wel een echte Argentijnse steak hadden verdiend. Ruud had een goed steakhouse gevonden, schrok me rot van de prijzen, maar hee, het hóort gewoon. Iedereen chic en opgetut, wij in korte spijkerbroek, verwaaid, verbrand, rugzakken om. Haha, poep aan! Was top. Daarna een ijsje om de dag mee af te sluiten. Heel leuk moppie aan het werk, zij geen engels ik geen spaans, en tóch met de lekkerste smaken de ijssalon uit he?! Ja, ik mocht alles proeven haha. Nu op onze kamer de foto’s kijken en de koffer pakken. Morgenvroeg vliegen we naar Iguazu. Hopelijk kunnen we wat foto’s bij dit verslag uploaden. Doe mijn best!
Tot morgen maar weer!!

• 06 November 2018 - 00:34

Arina:

Heerlijk om zo iedere ochtend mee te genieten van jullie reis..

• 06 November 2018 - 03:25

Janny:

Fijn dat jullie het naar je zin hebben ja met mooi weer lekker eten lukt dat wel.
    Leuk verslag tot morgen maar weer goede vlucht

• 06 November 2018 - 04:05

Geert:

Mooi verslag weer Chris!!
    Ziexal weer uit naar de volgende.

• 06 November 2018 - 05:08

Janneke:

Leuk Chris om te lezen....genieten xx

• 06 November 2018 - 06:06

Monique:

Leuk om te lezen jullie avonturen!
    Dat laatste in dat restaurant kwam mij heeel bekend voor.
    Wij toen in Londen in dat rete dure steakhouse.
    Waar wij dus ook in normale stedentrip kleding zaten en
    het daar poep chique was haha!
    Goede vlucht en geniet van jullie dag! Kussie xx

• 06 November 2018 - 07:31

Silvo:

Heerlijk om het even te lezen.
    Jullie hebben hier lang naar toe geleefd mooi om het op deze manier mee te krijgen
    Zijn ee ook ff op vakantie

• 06 November 2018 - 10:22

Rina:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.

• 06 November 2018 - 13:09

Bart Ter Reehorst :

Heb al meer geleerd als in de laatste 25 jaar leuk hoor geniet er maar lekker van samen