Vrijdag 16 november Upsala en Spegazzini gletsjers - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ruud Marshall - WaarBenJij.nu Vrijdag 16 november Upsala en Spegazzini gletsjers - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ruud Marshall - WaarBenJij.nu

Vrijdag 16 november Upsala en Spegazzini gletsjers

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Ruud

16 November 2018 | Argentinië, El Calafate

Vandaag is Ruudje jarig. We hebben beiden veel appjes gekregen, wat we heel erg leuk vonden. Dank dank dank!!!
Ik had gisteren met een dame van de keuken geregeld dat ze twee kaarsjes, de 5 en de 6, in een brownie zouden doen en bij het ontbijt zou serveren. Brandend natuurlijk. (Gelukkig hadden ze de cijfers in de goede volgorde gezet, haha) We lopen naar de lobby om te ontbijten, zit helemaal vol met Aziaten ( algemene term want ik zie niet echt verschil) En ik wist wat er kwam. Dus ik hóópte zo ontzettend enorm dat ze bij het zien van de brandende kaarsjes “happy bilthday” in zouden zetten. Je had me weg kunnen dragen. Helaas.....helaas.... Maar de voorpret was al goud waard.
We zijn vandaag met een boottocht mee geweest langs twee grote gletsjers. Op de weg naar de haven zagen we weer van die rode huisjes. Gestopt. In1 huisje stond het helemaal ramvol met drank. Ruud dacht dat het een graf van een alcoholist was. Jammer dit. Eenmaal aangekomen bij de haven ging het inchecken/ kaartje voor het park kopen tenenkrommend langzaam. Je moest een kaartje van 600 pesos kopen, maar ze hadden alleen maar kaartjes van 150. En daar moest een stempel op. Dus voor 1 persoon 4 kaartjes. Met stempel. En er kwamen hele busladingen. Waarvan de gidsen dan kaartjes gaan kopen voor de hele bus. 4 loketten, 1 open. Ik kan me dan wel schikken en accepteren dat “het zo is”. Maar Ruud staat dan, net als 80% van de overige mensen trouwens, nog in de thuisland modus. En die kerel aan het loket maar stempelen. Ach ach. Gelukkig stonden wij vooraan. Goed, lekker zitten en varen maar. De eerste stop die de boot deed was bij een prachtige ijsberg, mooie kleuren blauw. Hoe compacter de ijsmassa is hoe blauwer de kleur. En dat het dan wat bewolkt is helpt voor de kleurweergave ook mee. Eigenlijk zijn die ijsmassa’s bevroren sneeuw. Dat lukt hier in die wateren dan ook goed want het sneeuwt 300 dagen per jaar. Echt mijn land (NOT) Sommige gletsjers hebben van die zwarte toppen dat komt door de erosie via de bergen. Maar ik vertel verder. Die hele boot werd gék van die ene ijsberg en iedereen wilde op de foto, in de punt van de boot. Maar daar stonden de professionele fotografen. En dan heb je van die mensen die niet weten dat een selfiestick voor je uit moet in plaats van in andermans nek, hoofd of edele delen. Ik heb me kostelijk vermaakt. En we begonnen net pas. Afijn. Op naar de Upsala gletsjer. Die is enorm!! Maar het is verboden er dichtbij te varen. Deze gletsjer is al 15 km2 kleiner dan hij ooit was. Als er hier ijs afbreekt dan breekt het van de hele voorkant af, en dat is gevaarlijk. We moesten het dus met een verafje doen. Toen door naar de Spegazzini gletsjer. Práchtig! Inmiddels bleven de mensen buiten op het voordek en aan de zijkanten van de boot. Maar de boot voer best hard en de mensen op het voordek werden zeik zeiknat. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat de kapitein het er een beetje om deed. Niemand wilde echter zijn gouden plekkie opgeven en dus werd de kou en het opspattende water getrotseerd. Deze gletsjer schijnt dan weer de hoogste te zijn. Er brak een stuk ijs af, die nu in kleinere stukken als ijsschotsen in het water liggen. Wat ik raar vond is dat die klap en het geluid van donder die doordreunt hier uitbleven. Ook hier werd de boot stil gelegd en vonden dezelfde hilarische fotomomenten plaats als al eerder. Ik vond het allemaal prima en heb uiteraard regelmatig op het dek gekeken maar binnen zag ik alles ook goed. En dat scheelde wel een graad of 20. Ruud, mijn eigen jarige die-hard, heeft prachtige foto’s gemaakt. We zetten er straks nog wat bij het verslag. Maar de buslading Aziaten van vanmorgen is net terug het hotel in gekomen dus de internet snelheid keldert direct. Komt wel goed schatjes. We hebben wat geld gekocht voor in Chili, andere pesos. Want morgen gaat onze reis daar naartoe. Zo even ergens iets eten en dan het koffertje weer reisklaar maken. Ik hoop dat ik in Chili ook van gratis wifi kan genieten, dan kan ik jullie mooi bijpraten. Hasta luego amigos!

  • 16 November 2018 - 18:59

    Monique:

    Whaha ik lig helemaal dubbel om die selfiesticks!
    Jammer dat ze niet gingen zingen voor Ruudje.
    Prachtig dat blauwe ijs past goed bij jouw jassie!
    Xx

  • 17 November 2018 - 03:50

    Janny:

    Prachtige foto's alleen die kou brrrr. Nou morgen mischien een zonnetje in Chili.

  • 18 November 2018 - 10:05

    Virginia:

    wat een super koude vac,nu dan.en mooi.dachten dat Noorwegen gletsjers had.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 19628

Voorgaande reizen:

03 November 2018 - 27 November 2018

Argentinie 2018

27 Oktober 2011 - 29 November 2011

Canada2011

Landen bezocht: